PROTOTO – kursy, szkolenia, studia podyplomowe - NIEPUBLICZNA PLACÓWKA DOSKONALENIA NAUCZYCIELI CENTRUM SZKOLENIA „PROTOTO”

TURYSTYKA – Zagospodarowanie wolnego czasu

NIEZBĘDNIK

POTEM zwykle się nie realizuje. Carpe diem. Minimum rzeczy – maksimum wrażeń. Mini things Max expressions. Za mniejsze rozmiary trzeba więcej zapłacić. Warto zaoszczędzić i zapłacić.

Kolega mi powiedział, że mnie zabije za takie pomysły, żeby w jedną godzinę się spakować i pojechać za połowę ceny na wyjazd. A ja mówię wszystkim – niech mi tylko ktoś taką propozycję złoży, to nie będę się wahał ani chwili -pakuje się i jadę. Czekam na taką okazję.

Rady na wyjazd to czyste pieniądze np. jeśli ktoś nie wykupi karnetu na japońskie pociągi jeszcze w kraju, to na miejscu zapłaci się, jeśli chce się przemieszczać min. 4 razy drożej bez możliwości uzyskania ceny sprzed wyjazdu. Są to pieniądze i to wysokie sumy, tylko o tym trzeba wiedzieć. Warto wziąć ze sobą pieniądze danego kraju i karty kredytowe. Mieć przy sobie gotówkę, a płacić kartą, bo może się zdarzyć, że np. spóźnimy się na ostatni autobus na lotnisko, a taksówkarz przyjmuje tylko gotówkę.

Co warto wziąć ze sobą w podróż:

  1. Przedłużacz z rozgałęźnikiem
  2. Przejściówkę do gniazdka
  3. przejściówkę do gazu w aucie
  4. pompowaną poduszkę
  5. kapelusz
  6. ściereczkę
  7. krem
  8. kartę kredytową
  9. sprawdzić czy posiadamy paszport oraz jego datę ważności
  10. plastry
  11. nożyczki
  12. agrafkę lub zestaw z nićmi i igłą szpilką
  13. kawałek sznurka (np. do suszenia bielizny lub żeby coś szybko związać)
  14. zatyczki do uszu, tylko dobrej firmy, żeby nie było gorąco w narząd słuchu. Jeśli ktoś płytko śpi to ten element jest niezastąpiony.
  15. sprawdzić czy posiadamy roaming na telefonie, to decyduje o kontakcie za granicą .
  16. wziąć ze sobą potrzebne leki np. rozkurczowe czy przeciwbólowe.

RZECZY POTRZEBNE, KTÓRE CHCIELIBYŚMY, ABY KTOŚ PRZYWIÓZŁ MOŻNA  ZGŁOSIĆ I NAPISAĆ NA: prototo@wp.pl

 

IMIĘ I RUCH

MATERIAŁY: brak

PRZEBIEG: Uczestnicy zabawy kolejno wypowiadają swoje imię, a następni wykonują wymyślony przez siebie ruch. Przykładowo przedstawia się dziewczynka, mówiąc: „Mam na imię Kasia” oraz  wykonuje wymyślony przez siebie ruch, np. podskok. Następna osoba przedstawia się w inny, wybrany przez siebie sposób.

PRZYWITANIE

MATERIAŁY: brak

PRZEBIEG:

Uczestnicy siadają w kręgu. Prowadzący wita ich w sposób nietypowy. Mówi: „Witam wszystkich, którzy …”

  • lubią lody,
  • posiadają psa,
  • mają białe koszulki itd.

Wywołani danym powitaniem uczestnicy wstają i witają się z dwiema osobami.

SAŁATKA OWOCOWA

MATERIAŁY: brak
PRZEBIEG: Uczestnicy siadają w kręgu na krzesłach. Prowadzący siada w środku. Kolejno każdemu uczestnikowi przydziela nazwę jednego z owoców, np. „jabłko”, „gruszka”, „śliwka”, „brzoskwinia” i znowu jabłko, gruszka, śliwka, brzoskwinia, aż wszyscy dostaną jeden owoc. Uwaga: przy większej grupie można wprowadzić ok. 6 nazw owoców.

Zadanie polega na tym, aby na komendę np. „jabłka” wszystkie osoby – „jabłka” zamieniły swoje miejsca. Nikt nie może pozostać na dotychczasowym. Kiedy pada komenda: sałatka owocowa, wszyscy zamieniają się miejscami. Każdy, kto nie znajdzie wolnego miejsca, siada w środku i podaje komendy, prowadząc grę dalej. Przykładowe komendy: mieszają się gruszki ze śliwkami, jabłka z brzoskwiniami, same gruszki itp.

WARIANTY: Zamiast owoców mogą być:

  • kanapki: chleb, masło sałata, jajko
  • zupa ogórkowa: ogórki, ziemniaki, woda, sól
  • surówka: kapusta, marchewka, cebula, pietruszka,
  • cały świat: Europa, Azja, Afryka, Australia, Ameryka Pn., Ameryka Pd., Antarktyda

Z RĄK DO RĄK

MATERIAŁY: Mały przedmiot dla każdego z uczestników

PRZEBIEG: Uczestnicy siedzą w kręgu na krzesłach, każdy trzyma jakiś przedmiot. Następnie prowadzący podaje komendy „w lewo” lub „w prawo”, wtedy zgodnie z poleceniem podają swoje przedmioty. Każdy z uczestników podaje przedmiot np. w prawo, jednocześnie otrzymując jedno z lewej. W międzyczasie prowadzący zmienia kierunek podawania – kto się nie zorientuje i będzie miał dwa przedmioty w ręku, prowadzi grę dalej.

ATOMY ŁĄCZCIE SIĘ!

MATERIAŁY: brak
PRZEBIEG: Uczestnicy poruszają się swobodnie po sali, może być przy muzyce. Prowadzący podaje liczby (np.3) i uczestnicy jak najszybciej łączą się w 3 – osobowe grupy.  Zabawa może być wykorzystywana do bezproblemowego podziału grupy na podgrupy o żądanej ilości osób.

DZIEŃ I NOC

MATERIAŁY: brak

PRZEBIEG: Uczestnicy stają na środku sali. Prowadzący umawia się z uczestnikami, jakie będzie podawał komendy i co trzeba wtedy robić:

  • na komendę: „noc” wszyscy przykucają chowając głowę w ramionach(udają, że śpią)
  • na komendę: „dzień” wszyscy wstają z rękami wyciągniętymi do góry
  • na komendę: „deszcz” wszyscy biegną na lewą stronę sali i stają jak najbliżej siebie, tak jakby stali pod jednym parasolem,
  • na komendę: „słońce” biegną na prawą stronę sali i kładą się na podłodze, tak jakby zażywali kąpieli słonecznych.

Kto się pomyli w wykonywaniu poleceń, odpada.

LUDZIE DO LUDZI

MATERIAŁY: brak

PRZEBIEG: Uczestnicy dobierają się parami. Prowadzący podaje komendy np. palec do palca, nos do nosa, kolano do kolana, ucho do ucha, palec do czoła itp. Wszyscy wykonują te polecenia. Na hasło „Ludzie do ludzi” należy szybko znaleźć inną parę. Kto pozostał bez pary-prowadzi grę dalej, podając komendy.

UWAGA LOTNIK!

MATERIAŁY: brak

PRZEBIEG: Wszyscy uczestnicy ustawiają się na środku sali. Zabawa polega na wykonywaniu poleceń podawanych przez prowadzącego. Kto się pomyli lub opóźni w wykonywaniu polecenia, odpada z gry. Można wtedy zostać pomocnikiem prowadzącego i eliminować z gry kolejne „gapy”.
Polecenia są następujące:
  • uwaga lotnik z prawej – uczestnicy muszą ukryć się po lewej stronie sali,
  • uwaga lotnik z lewej – uczestnicy biegną na prawą stronę,
  • uwaga lotnik z przodu – uczestnicy biegną do tyłu sali,
  • uwaga lotnik z tyłu – wszyscy biegną do przodu.

Prowadzący może urozmaicać polecenia do wykonania, np.

  • uwaga bomby – uczestnicy przykucają w miejscu, w który aktualnie stoją, i pochylają jak najniżej głowę, tak jakby chowali się przed bombą,
  • uwaga nalot – wszyscy rozbiegają się pod ściany w różnych kierunkach i stają tak, jakby przykleili się do nich,
  • uwaga radar – wszyscy zastygają w bezruchu,
  • uwaga dowódca eskadry – wszyscy zwracają się w stronę prowadzącego, robiąc minę jak do zdjęcia.

Po każdym poleceniu uczestnik, który za późno albo źle wykona polecenie, odpada z gry. Zabawa kończy się wtedy, kiedy zostanie jedna osoba, która może przejąć role prowadzącego i zacząć zabawę od nowa.